Wróć do Aktualności

2015-08-17

Bez kompromisów - Volkswagen głodny pierwszego zwycięstwa w Rajdzie Niemiec

- Trzecie podejście Polo R WRC do zwycięstwa na własnym podwórku
- Ogier, Latvala i Mikkelsen, czyli pierwszy, drugi i czwarty kierowca klasyfikacji MŚ w roli faworytów Rajdu Niemiec
- Rajd Niemiec jest ostatnim brakującym trofeum do kolekcji zwycięstw Volkswagena w Rajdowych Mistrzostwach Świata
- Ogier/Ingrassia z pierwszą szansą na zapewnienie sobie tytułów mistrzowskich w tym sezonie

Dotychczas wygrywali wszędzie, tylko nie w Niemczech - jeśli chodzi o Volkswagena Sebastian Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) oraz Andreas Mikkelsen/Ola Floene (N/N) w dniach 20-23. sierpnia 2015 r. mają szansę zapełnić małą, ale ważną lukę w rajdowym życiu Polo R WRC. Rajd Niemiec, dziewiąta runda Rajdowych Mistrzostw Świata FIA (WRC), jest dotąd jedynym rajdem, którego 318-konny World Rally Car z Wolfsburga nigdy jeszcze nie wygrał. W latach 2013 i 2014 Volkswagen nie miał szczęścia w rozgrywanym wokół Trewiru rajdzie, i mimo że w obydwu przypadkach jego kierowcy (w każdym rajdzie inny) znajdowali się w czołówce, nie dane im było ukończyć imprezy ze zwycięstwem.

Niezrażone tym co działo się w przeszłości załogi Volkswagena stają na starcie jak zawsze pełne zapału i bardzo zmotywowane do walki. Wygrać we własnym kraju nie jest łatwo - Rajd Niemiec jest pierwszą prawdziwie asfaltową rundą tegorocznych Mistrzostw Świata i bywa nazywany "bestią", która wręcz prowokuje sportowe dramaty.

"Jedno jest pewne: nasze dotychczasowe wyniki w rajdzie Niemiec nie odzwierciedlają ani naszych ambitnych celów, ani świetnej jazdy naszych kierowców" stwierdził Jost Capito, dyrektor Volkswagen Motorsport. "Nie ma drugiego rajdu, w którym nasza żądza zwycięstwa byłaby większa, a jednocześnie jak dotąd tak nienasycona. Zarówno w 2013 r., jak i w 2014 r. mogliśmy sięgnąć po zwycięstwo, jednak mimo że prowadziliśmy (raz Sebastien Ogier, a raz Jari-Matti Latvala) nie udało nam się ukończyć rajdu. Ale nawet jeśli dotąd nie mieliśmy szczęścia na własnym podwórku, to nie ma najmniejszego powodu, by i w tym roku nie powalczyć o pierwsze miejsce. Sebastien Ogier i Jari-Matti Latvala to dwaj "asfaltowi" kandydaci do zwycięstwa, z kolei Andreas Mikkelsen już dawno dojrzał do swojej pierwszej wygranej i jest szybki na każdej nawierzchni. Podczas Rajdu Niemiec nie będzie taryfy ulgowej, każdy członek zespołu do tego, co konieczne doda jeszcze ekstra porcję wysiłku i profesjonalizmu".

Rajd Niemiec, czyli "bestia" Volkswagenowi niestraszna

Volkswagen staje do Rajdu Niemiec z respektem należnym każdej rundzie mistrzostw WRC, ale bez cienia strachu. Inaczej niż w poprzednich latach, tym razem rajdówek Sebastiena Ogiera i Jari-Matti Latvali nie wyposażono w nowe zawieszenie, lecz zastosowano to już sprawdzone podczas imprezy w "Monte" oraz w rajdach Meksyku, Portugalii i Polski. I jeszcze coś zmieniło się przez ten rok: Jari-Matti i Mikka Anttila okazali się wspaniałymi zwycięzcami na asfalcie - w 2014 r. podczas Rajdu Francji świętowali pierwsze fińskie zwycięstwo na tego rodzaju nawierzchni od 14 lat, wygrywając przy okazji najszybszy asfaltowy rajd w historii. Andreas Mikkelsen/Ola Floene także pokazali przy tej okazji, że są bardzo wszechstronni - zajęli we Francji drugie miejsce, kompletując świetne wyniki z wcześniejszych imprez na śniegach Szwecji i na szutrze w Polsce, gdzie także stanęli na drugim stopniu podium. Aby nawiązać do tych sukcesów, Volkswagen przygotowywał się do specyficznych warunków panujących na Rajdzie Niemiec na Korsyce i właśnie w Niemczech. Testy jak zawsze były bardzo solidne i wspólnie z trzema załogami opracowano podczas nich podstawowe zestrojenie zawieszenia do Polo R WRC drugiej generacji.

Cztery razy poligon, a na koniec kilka "klasyków" - trasa na rok 2015

Kierowcy i piloci podczas Rajdu Niemiec 2015 będą walczyli w dużym stopniu na znanej trasie. Nie ma takiego odcinka specjalnego, który byłby dla uczestników całkowicie nowy. Słynna "pancerna płyta" na poligonie Baumholder, z jej potężnymi głazami, pojawi się w sobotę cztery razy w programie rajdu, jako część dwóch odcinków specjalnych. Teren ten jest dostępny dla cywilów tylko podczas Rajdu Niemiec, a w przeszłości był widownią wielu dramatycznych wydarzeń, których przyczyną były wyjątkowo śliski asfalt i wspomniane głazy na trasie. Te ostatnie służą do tego, by zatrzymywać czołgi. Do walki na tych wyjątkowych oesach elita specjalistów od jazdy poślizgiem staje ze szczególnym respektem; w 2015 roku pierwszy z tych oesów będzie miał długość 2,87 km i będzie najkrótszym, drugi zaś, liczący 45,61 km, będzie najdłuższym odcinkiem specjalnym Rajdu Niemiec. Jednak najbardziej spektakularne są oesy rozgrywane w niedzielę. "Stein & Wein" (Kamień i Wino") oraz "Drohntal" (Dolina Drohn) prowadzą krętymi drogami wśród winnic. Za drugim razem oes Drohntal będzie Power Stagem, na którym trzej najlepsi kierowcy i piloci mogą zdobyć dodatkowe punkty do klasyfikacji.

Najlepszy kierowca Volkswagena: Andresa Mikkelsen i podium 2014

Andreas Mikkelsen i Ola Floena zdobyli dla Volkswagena jedyne dotychczas miejsce na podium w Rajdzie Niemiec - w 2014 roku zakończyli tę rundę mistrzostw na trzecim miejscu. Sześć tygodni później znowu byli bardzo szybcy na asfalcie i zajęli drugie miejsce w Rajdzie Francji, który w 2014 r. rozgrywano jeszcze w Alzacji. Przed swoim 60. startem w RMŚ Mikkelsen stawał na podium 10 razy, ale nigdy jeszcze na jego najwyższym stopniu.

"Matchball" numer jeden: Ogier i Ingrassia z szansami na trzeci tytuł mistrzowski

Tylko wygranie Rajdu Niemiec 2015 zapewniłoby już teraz Sebastienowi Ogierowi i Julienowi Ingrassi tytuły mistrzów świata. Ale nawet wtedy byliby zdani na pomoc swoich bezpośrednich rywali Jari-Matti Latvali/Miikki Anttili, Madsa Ostberga/Jonasa Anderssona (N/S, Citroen), Andreasa Mikkelsena/Oli Floene oraz Thierry'ego Neuville'a/Nicolasa Gilsoula (B/B, Hyundai). Ogier/Ingrassia musieliby powiększyć swoją dotychczasową przewagę wynoszącą 89 punktów o kolejne 23, do 112 punktów. 25 punktów można otrzymać za wygranie rajdu, kolejne trzy za zwycięstwo w tzw. Power Stage.

Wyrównać rachunki: Jari-Matti Latvala, jazda po asfalcie i Rajd Niemiec

Jari-Matti Latvala i Miikka Anttila chcieliby wyrównać swoje rachunki z Rajdem Niemiec. W 2014 roku jechali bardzo dobrze, mając minutę przewagi nad pozostałymi kierowcami w ostatnim dniu rajdu wypadli z trasy - tak zakończyło się ich marzenie o pierwszej wygranej na asfalcie. Spełniło się ono wkrótce potem we Francji. Gdyby Latvala/Anttila zdobyli miejsce lepsze niż siódme oznaczałoby to, że ewentualne wczesne zdobycie tytułu Mistrzów Świata przez Ogiera/Ingrassię musiałoby się przesunąć w czasie.

Wypowiedzi przed Rajdem Niemiec

Sebastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC nr 1
"Mam mieszane uczucia przed Rajdem Niemiec. Z jednej strony wygrałem tam w 2011 roku i jechałem naprawdę szybko. Z drugiej strony, w 2014 r. dotkliwie poczułem, że na wąskich drogach człowiek jest natychmiast karany nawet za drobne błędy. Ale to już przeszłość. W tym roku zamierzamy lepiej to rozegrać. Musimy jednak być niesamowicie skoncentrowani i unikać błędów. Przed Rajdem Niemiec podczas jazd testowych w Trewirze dodatkowo sprawdzaliśmy hamulce, żeby jak najlepiej przygotować się do wyzwań, jakie stawia asfaltowa nawierzchnia. Wiele fragmentów trasy tegorocznego rajdu jest podobnych albo identycznych z tymi z poprzedniego roku. Szczególnie podobają mi się kręte oesy wzdłuż winnic. Jazda po nich w Polo R WRC daje mnóstwo frajdy. Przy spełnieniu pewnych warunków Julien i ja moglibyśmy w Niemczech zdobyć tytuł mistrzów świata kierowców i pilotów. Ale będziemy się pilnować, by nie popełnić błędu, bo chcemy ten rajd zakończyć sukcesem - oczywiście najlepiej na najwyższym stopniu podium".

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC nr 2
"Dla całego zespołu jazda na własnym podwórku jest szczególnym przeżyciem. Zwycięstwo w Finlandii dało mi rzecz jasna potężny zastrzyk motywacji. Przedtem nie wszystko dobrze się układało, ale przed moją rodzimą publicznością pokazałem, że jestem w stanie wygrać bezpośredni pojedynek z Sebem. Michelin dostarczy na Rajd Niemiec nowe opony H4, do których podczas testów tydzień temu dopasowaliśmy ustawienie Polo R WRC. W tym roku dodatkowo testowaliśmy auto na Korsyce, więc mogłem się już przyzwyczaić do jazdy po asfalcie. Asfaltowe rajdy mają swoją specyfikę, bo my kierowcy musimy się w krótkim czasie nastawić na różne rodzaje nawierzchni o różnych właściwościach przyczepności. W Rajdzie Niemiec szczególnie trudne jest to na odcinku specjalnym "Panzerplatte", moim ulubionym. Jest trochę taki, jak w Finlandii - pagórki, szeroka droga, przyczepność zmienia się nieustannie, a prędkość jest duża. Lubię to, bo taki odcinek można przejechać płynnie. Trasa wzdłuż winnic jest znacznie bardziej techniczna. W 2013 r. prowadziłem w Rajdzie Niemiec aż do soboty po południu, a w zeszłym roku do niedzieli rano - w tym roku byłoby pięknie, gdybym utrzymał prowadzenie do samego końca. Realnie możliwe jest jedno z trzech pierwszych miejsc. To mój cel."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC nr 9
"Właściwie w Niemczech jedzie się trzy rajdy asfaltowe w ciągu jednego weekendu, tak bardzo zmienia się nawierzchnia w ciągu trzech kolejnych dni. Do Rajdu Niemiec trenowałem wśród winnic, żeby przygotować się do pokonywania tamtej nawierzchni z rajdową szybkością. W końcu od Rajdu Monte Carlo nie jeździłem po asfalcie. Ale bardzo się cieszę, że teraz będę mógł. Podobają mi się odcinki specjalne Rajdu Niemiec i mam nadzieję, że szybko znajdę swój rytm. W zeszłym roku jako najlepszy kierowca Volkswagena zająłem trzecie miejsce. W tym roku, jako zespół, chcemy oczywiście osiągnąć lepszy wynik. Spodziewam się, że zawalczymy o najwyższe miejsce na podium. Ale nie możemy zapominać o konkurentach: mój przyjaciel Thierry Neuville i Hyundai wygrali tu w zeszłym roku. Na dodatek Citroen z Krisem Meeke i Madsem Ostbergiem zawsze jest szybki na asfalcie. O wynikach zdecydować może też pogoda, która stale się zmienia. Trzeba więc sprostać wielu różnym wyzwaniom. Podczas Rajdu Finlandii wypadając z trasy straciłem drugie miejsce w mistrzostwach świata kierowców i uzyskując dobry wynik w Niemczech chciałbym je oczywiście odzyskać. Zamierzam walczyć o jedną z trzech najwyższych pozycji."

Czy wiecie że...

Pierwszy rajd Niemiec w 1982 roku wygrali niemieccy kierowcy Erwin Weber i Matthias Berg. Weber, który w latach 1987-1990 jeździł w barwach Volkswagena, ten pierwszy rajd wygrał w Oplu Ascona 400.

Odkąd Rajd Niemiec znajduje się w kalendarzu Rajdowych Mistrzostw Świata jeszcze nigdy nie wygrał go niemiecki producent samochodów. Za wyjątkiem roku 2009, gdy rajd nie był rundą RMŚ, jedenaście zwycięstw zapisał na swoim koncie Citroen, a jedno Hyundai.

Załoga Volkswagena Sebastien Ogier/Julien Ingrassia wygrała Rajd Niemiec w 2011 roku. Obaj Francuzi startowali wtedy w Citroenie.

Sebastien Loeb, posiadacz rekordowej liczby tytułów mistrza świata, ma na swoim koncie także rekordową liczbę wygranych w Rajdzie Niemiec. Francuz zwyciężył tu w sumie 9 razy, a w latach 2002-2011 nawet osiem razy z rzędu.

W tym roku obok klasy WRC oraz mistrzostw WRC2 i WRC3 rozegrane będą też nowo utworzone zawody RGT-Cup.

Kierowca testowy Volkswagena Dieter Depping wygrał Rajd Niemiec trzykrotnie - w latach 1994, 1996 i 1997. Aż do serii zwycięstw Loeba, to do Niemca należał rekord wygranych w tym rajdzie.

Uroczysty start i dekoracja zwycięzców Rajdu Niemiec, odkąd jest on rundą Rajdowych Mistrzostw Świata, tylko raz nie odbyły się w otoczeniu wspaniałej okolicy Porta Nigra zaliczonej przez UNESCO do światowego dziedzictwa kultury. Podczas pierwszego dla Volkswagena Rajdu Niemiec w 2013 r. kierowców, pilotów i samochody przedstawiono publiczności przed południową stroną katedry w Kolonii, na "Roncalliplatz".

Liczba na Rajd Niemiec - 50

Szef zespołu Ralf Arneke podczas Rajdu Niemiec będzie świętował podwójny jubileusz. Podczas 50 rajdu, w którym weźmie udział od czasu gdy Volkswagen rozpoczął starty z Polo R WRC, będzie obchodził (w sobotę) swoje 50. urodziny. Czego najbardziej życzy sobie z tej okazji? Patrz wyżej.

Rajdowe Mistrzostwa Świata FIA (WRC), punktacja

Kategoria kierowców punkty
1. Sébastien Ogier 182
2. Jari-Matti Latvala 93
3. Mads Ostberg 84
4. Andreas Mikkelsen 83
5. Thierry Neuville 70
6. Kris Meeke 54
7. Elfyn Evans 53
8. Ott Tänak 50
9. Hayden Paddon 44
10. Dani Sordo 39

Kategoria producentów punkty
1. Volkswagen Motorsport 257
2. Citroën Total Abu Dhabi WRT 141
3. Hyundai Motorsport 139
4. M-Sport World Rally Team 126
5. Volkswagen Motorsport II 49
6. Hyundai Mobis World Rally Team 43
7. Jipocar Czech National Team 43
8. F.W.R.T. 9

źródło: bank prasowy

*) Informacje zawarte na stronie nie są prawnie wiążące i nie mają charakteru oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Zamieszczone na witrynie zdjęcia jedynie przykładowo obrazują prezentowane treści. Niektóre elementy wyposażenia opisane i demonstrowane na stronie mogą być dostępne tylko w wybranych krajach lub wyłącznie za dodatkową opłatą. Dla uzyskania aktualnych specyfikacji produktów w danym kraju należy kontaktować się z autoryzowanym przedstawicielem marki Volkswagen. Wszelkie wiążące ustalenia dotycz?ce wyposażenia i specyfikacji pojazdu następują każdorazowo w indywidualnej umowie zawieranej przez strony.

Poziomy CO2 lub poziomy zużycia paliwa przedstawione na niniejszej stronie są poziomami, które zostały określone podczas świadectwa homologacji pojazdu. Poziomy te mogły został niewłaściwie określone. Dokładamy wszelkich starań aby wyjażnić tą kwestię możliwie jak najszybciej i, jeżli zajdzie taka potrzeba, dokonamy korekty tych poziomów we współpracy z odpowiednimi władzami.